A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) felhívja a figyelmet az Egységes Nyilvántartási és Azonosítási Rendszerben, ENAR-ban található állat adatok pontos és naprakész vezetésére.

Különösen fontos ez azoknál az állattartóknál, akik a Magyar Államkincstárnál állatalapú támogatást kérelemeznek szarvasmarha, juh, kecske tartásuk alapján. A Kincstár kérelmező felület ugyanis az ENAR rendszerben nyilvántartott adatok alapján lesz feltöltve, a tavalyi évhez hasonlóan.

A támogatási kérelem a www.mvh.allamkincstar.gov.hu honlapon keresztül, ügyfélkapus bejelentkezést követően elérhető elektronikus kérelemkitöltő felületen tölthető ki, és kizárólag elektronikus úton, ügyfélkapus azonosítással nyújtható be.

A támogatási kérelem benyújtására vonatkozóan a Kincstár nem rendszeresít papír alapú nyomtatványokat.

Támogatási kérelmet – az előírt mellékletek csatolásával együtt – a 2023/2024 borpiaci évben

  1. január 4. 00:00:000 óra és 2024. január 22. 23:59:59 óra között kell benyújtani.

  1. Átadás-átvétel tárgya és időbeli hatálya

(1) Támogatásra való jogosultságot kizárólag az átadó által vállalt kötelezettségekkel együtt lehet átvenni.

(2) Kötelezettség átadás-átvétel esetén az IH és az átruházó közötti jogviszonyból származó valamennyi jog az átvevőt illeti meg, és valamennyi kötelezettség az átvevőt terheli.

(3) A kötelezettség átvevője a kötelezettségvállalással érintett egybefüggő területre megállapított összes meg nem felelést is átvállalja a kötelezettség átadás-átvétel során.

(4) A kötelezettség átadás-átvétel – a vis maior esetek és cégátalakulás kivételével – csak teljes évre vonatkozhat.

(5) A kötelezettség átadás-átvétel a támogatási időszak hátralévő időtartamára vonatkozik.

(6) Kötelezettség átadás-átvételre a támogatási időszak első évében – vis maior esetek és cégátalakulás kivételével – nincs lehetőség.

Az anyakecsketartás csekély összegű támogatásáról szóló 26/2014. (XI.20.) FM rendelet (a továbbiakban: támogatási rendelet) alapján az anyakecskét tartó mezőgazdasági termelő (a továbbiakban: kérelmező) az anyakecske tartásához 2022. évben kizárólag vissza nem térítendő átmeneti támogatást vehetnek igénybe, a kérelmező rendelkezésére álló szabad átmeneti támogatási keretének összegéig.

A Magyar Államkincstár elkezdi az ügyfélkapura kiküldeni a 2023. évi egységes kérelemhez kapcsolódó ötödik, egyben ebben az évben utolsó körös tájékoztató leveleket.

Alapvetően parlagon hagyott területnek azt tekintjük, amelyen január 1. és augusztus 31. között semmilyen növénykultúrát nem vetnek vagy telepítenek, és nem takarítanak be, illetve amelyen kizárólag tisztító kaszálást és mechanikai gyomirtást végezhetnek a gazdálkodók. A növényvédőszer-használat sem megengedett, mint ahogyan azt már a zöldítésben alkalmazott ökológiai jelentőségű területeknél (EFA) korábban megszokhattuk. A HMKÁ 8. előírás alkalmazása során, ezen feltételek betartásán túl, kizárólag olyan parlagon hagyott terület fogadható el, amelyről a pihentetési időszakban a kaszálékot nem hordják le. Rendkívül fontos azt tudatosítani, hogy a HMKÁ 8-ban elszámolható parlagterületnek mindenképpen valamilyen talajtakarással kell rendelkeznie.

Az 53/2023.(IX.13.) AM rendelet alapján a kukorica termelők a lenti összefoglalóban található feltételek teljesítése esetén kompenzációs támogatásra jogosultak.

A kötelezettségvállalás 2019. január 1-től 2023. december 31-ig tart, vagy amennyiben a támogatást igénylő él a kötelezettségvállalási időszak meghosszabbításának lehetőségével, akkor 2019. január 1-től 2024. december 31-ig tart. Ha a kötelezettségvállalási időszak ötödik évét követő évre vonatkozik a kötelezettség átvétele, akkor a kötelezettségvállalási időszak szintén 2019. január 1-től 2024. december 31-ig tart.

A tenyészbika tenyésztésbe állításának mezőgazdasági csekély összegű támogatásáról szóló 41/2019. (VIII. 30.) AM rendelet (a továbbiakban: Rendelet) alapján, a 2023. évben kizárólag vissza nem térítendő átmeneti támogatást igényelhet – a húshasznú szarvasmarha- és bivalyágazat termelési hatékonyságának, valamint a szarvasmarha-, és bivalyállomány genetikai színvonalának növelése érdekében – az állattartó (kérelmező) az apaállat támogatási időszakban történő első tenyésztésbe állítása esetén.

Az érintett tematikus előíráscsoport esetében az egyik vállalható előírás a levélanalízis elvégzése, ami minden évben kötelező.

A levélminták leadásáról az akkreditált laboratórium az Agrár-környezetgazdálkodási kifizetés felhívásának (VP4-10.1.1-21) 6. számú melléklete szerinti átvételi igazolást állítja ki a támogatást igénylő részére, amelyet az Államkincstár a vállalt előírás ellenőrzésekor a laboratórium vizsgálati eredményének kiadásáig teljesítésként fogad el.

A levélminta vételt az alábbiakban foglalt követelmények betartásával bárki elvégezheti minden év augusztus 31-ig.